Gode råd er ikke dyre

(c) @ wikicommons
© @ wikicommons

Vålerenga ligger relativt trygt på tabellen, vi plukker jevnlig poeng og kommer høyst sannsynlig til å spille i Eliteserien også til neste år. Erik Espeseth har inntatt kontorene på Valle og kan legge sine planer for fremtiden.

Det er viktig at vi alle sammem er inneforstått med at selv om Tor Olav Trøim har sagt at han skal satse videre, så har ikke Erik Espeseth fått en blanko sjekk som gjør at vi har veldig mye mere penger. Alle som har ansvar på Valle snakker om det samme, vi skal bygge Vålerenga til en toppklubb, og det skal gjøres med utvikling, eller med stein  på stein. Det er også slik at i dag er vi langt unna å kunne økonomisk konkurrere med de beste i ligaen. Dette er noe jeg håper t Erik Espeseth er rett man til å utføre.

For å klare å oppnå bedre økonomiske resultater så er det flere fronter man må jobbe på. Det sportslige må bli bedre, vi må fortsette å utvikle det gode spillet, og skape resultater. Det blir Ronny Deila sin oppgave. Når Ronny har utviklet de gode spillerene, så må også noen av disse selges dyrt til utlandet for å skape inntekter. Vi må utvikle en stadion, som er attraktiv, som har gode fasiliteter, gode konsepter som passer til alle brukergrupper. Det blir Frank O Hansen sin oppgave. Sponsorer og samarbeidspartnere er en potensiell stor inntektskilde, både for reklame på stadion, sponsorater, stadionnavn, draktreklame, markedsføring på stadion, inntekter fra media, dette er oppgaver som Erik Espeseth må ta et stort ansvar for.

En dimensjon til, enda ett hjul som må snurre i maskineriet, det er å få tilskuere på Stadion. Dette er en stor oppgave, det er 18 000 seter å fylle til hver kamp. Vi vet at det jobbes med å lage hver kamp til en event, med ting som skjer på utsiden av stadion i timene før kamp og jeg liker det, tilskuere og supportere kan tilbringe tid sammen, med mat, øl, og underholdning. 

Vålerenga må erkjenne at det å være Osls Stolthet er både en glede og en utfordring. I Oslo så kjemper du om oppmerksomheten til mulige tilskuere - konkurransen er mot familieliv, kino, utepils, restauranter, venners ønsker og alt annet som Oslos borgere gjerne vil delta på. Så hvis vi skal bryte gjennom så må klubben bli mye hvassere på markedsføring. Joda, gullkamp vil hjelpe på, men dette er ikke noe vi i dagens situasjon skal håpe for me på. Vi trenger en markedsføringsmaskin. Den aller beste måten å gjøre det på er å bygge opp en markedsføringsmaskin, bygget på et tankesett om CRM - eller Customer Realationship Marketing om du vil. I praksis er det å starte med å samle data, og kontaktopplysninger om alle som liker Vålerenga i en stor database og så kommunisere systematisk og effektivt mot disse. På den måten så bygger man kunnskap om klubben hos den enkelte, og man skaper en relasjon, for så å ta den relasjonen over i ønsket handling, nemlig at den personen løser billett og kommer på kamp, kanskje kommer vedkommende sammen med en venn eller med familien. 

Siden det er umulig å få tilskuere til å komme på hver kamp, så må man kommunisere med mange, slik at mange nok tar turen hver gang. En sånn database finnes ikke, den må lages. Konseptene for kommunikasjon finnes ikke, de må lages. Det er ingen liten jobb, men jeg tror den må gjøres. Når det gjelder innhold til konseptene så er det det letteste, vi har nok av ting å kommunisere om, vi har bilder, historier og profiler som kan brukes. Min antagelse er at klubben må jobbe hardt, å samle data, slik at vi kommuniserer med 2-300 000 mennesker jevnlig. hvem er disse menneskene? Det vet vi jo ikke for det finnes ikke noe data om de, men hvis man begynner å samle lister, lister fra Facebook med de som liker klubben, lister fra Billettservice med de som har kjøpt billett, lister med medlemmer i klubben osv, da har man et fundament å bygge ut i fra.

vålerenga er også i en særstilling, Klanen stiller alltid så da bør det være 4500 mindre billetteR som klubben må selge, det ansvaret må vi i Klanen ta, supportersvingen må fylles. Videre så stopper ikke særstillingen der Vålerenga er så heldig at de har Klanen, Sotahjørnet, VPN og Aperopet, en hel haug med bloggere som skriver nesten hver eneste dag om klubben. Det stopper ikke der, det utvikles nye konsepter, Klanens Webradio sender rekruttkamper, damekampeR og utvalgte jr kamper Live. Siste utvikling i denne stammen er podcast, eller en radiosending du kan lytte til på nettet. Flunkende nye og spennende Radio 0658 finner du på SoundCloud.

Klubben bør finne en måte hvor de kan høste enda bedre av disse engasjementene. Jeg snakker ikke om at klubben kan diktere, eller styre det som blir skrevet, men det er slik at er og bedre informasjon ofte gir bedre innhold.

Klubben bør også straks legge en plan for hvordan de kan bedre henvende seg til de 10 000'ner av småbedrifter som finnes i Oslo. Det er mange selvstendige som gjerne vil bidra litt, men sponsorkonseptene til klubben er rettet mot større bedrifter som kan bidra stort. En mulighet er å inkludere dette markedet i den tidligere nevnte CRM paraplyen og aktivt kommunisere og selge kampdagspakker som passer til en eller få ansatte. Vålerenga er en nydelig belønning for en god arbeider.